Selamat datang ke blog ini

Tuesday, December 8, 2009

Musim CuTie..

Salam…
Apa khabar pembaca2 sekalian?? Penulis harap antum semua berada dalam keadaan chat… hmm sekarang dah masuk 2 minggu musim cuti semesta, jadi bagaimana dengan cuti kita?? Adakah selama 2 minggu ini kita manfaatkan cti kita dengan membuat perkara2 yang berfaedah?? Ataupun sekadar tidur dan makan sahaja di rumah!!!!! Penulis harap antum semua telah memanfaatkan cti ini.. Baru2 nie penulis ade mendengar satu pengisian ilmu drpada seorang sahabt dan dia menyentuh mengenai “pengisian yang bermanfaat di musim cuti ini”..

Mesti bosankan cuti nie sebb musim hujan bagi di negeri pantai timur..x leh la nak g jaln2..huhu.. Jadi di sini penulis ingin berkongsi mengenai perkara yang boleh dibuat ketika cuti ini..





1.Membaca buku2 yg ilmiah
•Sebagai contoh kita membaca yg boleh menambahkan keyakinan kita terhadap Allah ataupun buku yg boleh menambah kefahaman kita terhadap islam .cth buku “Apa erti aku menganut islam,kitab fekah mazhab syafie dr jilid 1-8 yang ditulis dalam bahasa melayu,….”
•Kita juga boleh membaca buku2 subjek yang akan di ambil pd sem yg akan datg..



2.Menginap di mana2 pondok
•Di musim raya baru2 nie pondok2 telah ditutup dan di buka pada 6/12/2009.Nie bagi pondok Hj deraman sg durian kualai krai klantan jer yer..pondok lain x tau plak..sbb pondok nie dkt ngn umah penulis..huhuhu..kalau antum ade rasa2 nk g ke pondok bolehlah merancang dalam cuti nie sebb banyak bende yg kita akan dapat jika kita berada di pondok..




3.Menghadiri @ mendengar kuliah2 agama
•Jika terdapat majlis2 ilmu seperti tazkirah @ kuliah agama marilah sama2 kita menghadiri kuliah ini..Ini bagi menambah kefahaman kita tentang sesuatu perkara.


Perkara2 ini pasti sukar untuk di lakukan oleh kita semua kerana di rumah banyak perkara yang menghalang kita untuk mebuat perkara2 di atas.Terutama sekali pada musim hujan ini.Penulis juga akui, penulis sendiri sukar untuk membaca buku dalam musim hujan ini kerana sering mengantuk..maklumlah musim hujan..(sejuk..huhuhu)..Tetapi untuk menjadi seorang muslim yang mukmin kita mesti dapat melawan nafsu mahupun syaitan yang dapat mengalahkan iman kita..

No comments:

Post a Comment