Selamat datang ke blog ini

Wednesday, December 30, 2009

Sambutan Tahun Baru



KEHADIRAN tahun baru dilihat sebagai satu hari perayaan yang disambut dengan pelbagai upacara yang kebiasaannya menelan perbelanjaan yang besar. Orang ramai diajak berkumpul di tempat-tempat yang tertentu sama ada secara terbuka mahupun tertutup dan mereka disajikan dengan pelbagai program hiburan yang mengasyikkan serta bertentangan dengan syarak.

Bahkan di sesetengah perhimpunan tersebut ia dicemari dengan aksi pergaulan bebas di antara kaum lelaki dan perempuan, pesta tari-menari, penggunaan pakaian yang menjolok mata bahkan adakalanya minuman keras turut disajikan sambil masing-masing menunggu kedatangan detik 12 malam yang menunjukkan masuknya tahun baru.




Maka sorak-sorai serta jerit-pekik gembira bergema apabila jam tepat menunjukkan pukul 12. Hiburan-hiburan berunsur maksiat ini akan berterusan sehingga ke pagi hari. Ini sebenarnya budaya kaum yang ingkar kepada perintah Allah yang telah menjadi ikutan muda-mudi Islam pada masa ini.

Budaya sebegini begitu giat dipropagandakan di negara-negara Islam melalui serangan ideologi oleh musuh-musuh Allah agar umat Islam terpesong daripada peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya.
Hakikatnya, kita telah diperingatkan tentang niat buruk golongan ini melalui Firman-Nya: Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar)." (al-Baqarah: 120)



Malangnya terdapat di kalangan umat Islam yang tidak mengendahkan peringatan tersebut dan ramai yang bukan sekadar terlibat dalam upacara sambutan tahun baru ini malah ada juga yang menganjurkan, mempromosikan dan menggalakkan sambutan hari tersebut. Sebenarnya terdapat banyak sekali dalil-dalil daripada al-Quran mahupun sunah yang melarang perbuatan menyerupai tingkah-laku kaum yang menolak agama Allah di dalam perkara yang menjadi sifat dan khusus bagi mereka. Termasuk dalam perkara seumpama ini adalah meniru mereka dalam menyambut hari-hari perayaan dan pesta-pesta mereka.

Tuesday, December 15, 2009

Hiburan & Teladan





di suatu desa hiduplah seorang saudagar kaya bahkan paling kaya di desanya.suatu hari si saudagar itu ingin mengadakan satu majlis dan diundanglah semua masyarakat tanpa terkecuali.si saudagar mengatakan kepada semua yang hadir bahwasanya barang siapa yang berjaya melewati kolam yang ada ular dan buaya ini akan aku nikahkan dengan anakku dan akan mendapatkan separuh drpd hartaku,akan kuberikan 40 sawah,si saudagar belum selesai bicara tiba-tiba seorang pemuda terus melompat ke dalam kolam dan berenang menyebrangi kolamnya semua mata tertuju kepada si pemuda itu dan akhirnya pemuda tiba di tepi kolam dengan lelah sekali dan tubuh penuh luka,kemudian si saudagar bertanya hai pemuda kamu mahu hadiah yang mana satu?? pemuda itu hanya menggelengkan kepala. kamu tidak mahu menikah dengan anakku,pemuda hanya menggelengkan kepalanya.kamu tidak mahu dengan hartaku,sawahku,pemuda hanya menggelengkan kepala terus apa yang kamu mahu?? kemudian pemuda menjawab!! aku hanya ingin tau siapa yang menolak aku tadi ke dalam kolam??
dari cerita tersebut dapat diambil pelajaran bahwasanya untuk melakukan sesuatu kita memerlukan dorongan dari orang laen.

Tuesday, December 8, 2009

Musim CuTie..

Salam…
Apa khabar pembaca2 sekalian?? Penulis harap antum semua berada dalam keadaan chat… hmm sekarang dah masuk 2 minggu musim cuti semesta, jadi bagaimana dengan cuti kita?? Adakah selama 2 minggu ini kita manfaatkan cti kita dengan membuat perkara2 yang berfaedah?? Ataupun sekadar tidur dan makan sahaja di rumah!!!!! Penulis harap antum semua telah memanfaatkan cti ini.. Baru2 nie penulis ade mendengar satu pengisian ilmu drpada seorang sahabt dan dia menyentuh mengenai “pengisian yang bermanfaat di musim cuti ini”..

Mesti bosankan cuti nie sebb musim hujan bagi di negeri pantai timur..x leh la nak g jaln2..huhu.. Jadi di sini penulis ingin berkongsi mengenai perkara yang boleh dibuat ketika cuti ini..





1.Membaca buku2 yg ilmiah
•Sebagai contoh kita membaca yg boleh menambahkan keyakinan kita terhadap Allah ataupun buku yg boleh menambah kefahaman kita terhadap islam .cth buku “Apa erti aku menganut islam,kitab fekah mazhab syafie dr jilid 1-8 yang ditulis dalam bahasa melayu,….”
•Kita juga boleh membaca buku2 subjek yang akan di ambil pd sem yg akan datg..



2.Menginap di mana2 pondok
•Di musim raya baru2 nie pondok2 telah ditutup dan di buka pada 6/12/2009.Nie bagi pondok Hj deraman sg durian kualai krai klantan jer yer..pondok lain x tau plak..sbb pondok nie dkt ngn umah penulis..huhuhu..kalau antum ade rasa2 nk g ke pondok bolehlah merancang dalam cuti nie sebb banyak bende yg kita akan dapat jika kita berada di pondok..




3.Menghadiri @ mendengar kuliah2 agama
•Jika terdapat majlis2 ilmu seperti tazkirah @ kuliah agama marilah sama2 kita menghadiri kuliah ini..Ini bagi menambah kefahaman kita tentang sesuatu perkara.


Perkara2 ini pasti sukar untuk di lakukan oleh kita semua kerana di rumah banyak perkara yang menghalang kita untuk mebuat perkara2 di atas.Terutama sekali pada musim hujan ini.Penulis juga akui, penulis sendiri sukar untuk membaca buku dalam musim hujan ini kerana sering mengantuk..maklumlah musim hujan..(sejuk..huhuhu)..Tetapi untuk menjadi seorang muslim yang mukmin kita mesti dapat melawan nafsu mahupun syaitan yang dapat mengalahkan iman kita..

Di UMP VS RUMAH

Ini dibuat ketika boring2 duk rumah ari2..huhuhu..kalu yg bertentangan ngn antum jgn marah yer…





Kul 5:30
di ump: man jom gi masjid dah nak msk subuh nie (kat sini aku ade kawan jd ade la orang nk ingatkan aku)
di rumah: (kringggggg..bunyi jam loceng) hmm x pelah bukan kwn aku tahu pun aku x g masjid

(kadang2 kita buat sesuatu ibadah kerana mahu dilihat sempurna di mata kawan2.. dan ingat lah jadikan sembahyang subuh dan isyak berjemaah sbg suatu benda yg wajib kerana rasulullah pernah berkata sesiapayang x pergi solat subh & isyak secara berjemaah dikira munafik )

Kul 8 pg
di ump: man bangun ade kls kul 9 nie..(Alhamdulillah nasib baik ade org kejut)
di rumah: laa baru kul 8..ngantuklah..sambung tido lah..
(biasanya dirumah kita akan tidur jika x tahu nak buat ape2 dah… nie la tabiat kita sehinggakan menjadi amalan bila sampai ke ump nnti..)

Kul 12 tgh
Di ump: Alhamdulillah abis pun kls..jom gi makan
Di rumah:laa da kul 12..nape mak x kejut..(padahal mak dah byk kali kejut).. mak nasi ade??
(kalau kat ump kite kna beli sendiri makann tapi kat rumah ade orang yg hidangkan..di sebabkan ade org yg masak dan hidang kita just makan jer..jangn laa tunjuk sangat sifat malas kat mak kita.. tolongla ape yg patut..)

Kul 1:50
Di ump: (baru lps sembahyang persediaan nk g kls)
Di rumah: mak bukak tv 3 cter “si cantik dan si buruk rupa” dah nak main.. (pas2 sambung cter dongeng)
(da x tau buat ape!! tgk tv…bgs 2 tapi tgkla cter yg bermanfaat..same la ngn penulis nie..huhu)

Kul 5:30
Di ump: jom g jogging
Di rumah: aduii nk wt bender yer?? Tido lah….

6:50 ptg
Di ump : man jom gi masjid..
Di rumah: aduii dah nk maghrib cptnyer mase berlalu..cter ape yer mlm nie??(berfikir)

8:40 mlm
Di ump: (baru balk dr masjid) serch internt jap
Di rumah: lapor nyer!!! Mak ade makann x??

…………………………………………………………..
Sebagai kesimpulan buatla bende yang bermanfaat di musim cuti nie supaya ilmu kita ber tambah..

Monday, December 7, 2009

Sentiasa Ingat Mati!!I



Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Bahawa malaikat maut memperhatikan wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang melihat wajah seseorang, didapati orang itu ada yang masih tertawa. Maka berkata Izrail, "Alangkah herannya aku melihat orang ini sedangkan aku diutus oleh Allah Ta'ala un...tuk mencabut nyawanya tetapi dia masih bergelak tawa.”

Wednesday, November 18, 2009

13 Macam Aurat Wanita



1. Bulu kening
''Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening." Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki)
''Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." An-Nur: 31. Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian
"Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum lelaki supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina." Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain kerudung hingga menutupi dada-dada mereka. "An-Nur : 31

5. Gigi
"Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. "Riwayat At-Thabrani, "Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah". Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher
"Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu." Keterangan: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan kerudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan
"Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah haid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan
"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya". Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata
"Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya." An Nur : 31. Sabda Nabi SAW, “Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan." Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara)
"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik." Al Ahzab: 32. Sabda SAW, "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." Riwayat Ibn Majah.

11. Kehormatan
''Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. " An Nur : 31.

"Apabila seorang perempuan itu sholat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." Riwayat Al Bazzar. "Tiada seorang perempuan maha penyayang." Al Ahzab : 59.

13. Rambut
"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mau menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." Riwayat Bukhari dan Muslim. Wallohuh A'lamdan Ibn Majah.

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian
"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii bahagian-bahagian tertentu."Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi

Tuesday, November 17, 2009

Pengubahan Ayat Al-Quran

Pada hari ini ramai yang ingin menjatuhkan umat islam terutamanya kaum yahudi.Disini penulis ingin buktikan apa yang penulis beritahu ini adalah benar dimana di laman web http://www.islam-exposed.org kaum yahudi telah menukarkan ayat2 Al-Quran supaya generasi kita yang akan datang sesat.Kitab ini ditulis oleh 2 orang arab kristian yang di beri nama Al Saffee dan Al Mahdee. Sabda Rasulullah s.a.w


"Aku telah tinggalkan kamu dua perkara dan kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang teguh kepada dua perkara itu, iaitu kitab al-Quran dan Sunnah Rasulullah."


Di sini jelas sekali kita lihat bagaimana jahatnya kaum yahudi ini.Justeru itu sahabat2 sekalian penulis mengharapkan belajarlah membaca Al-Quran supaya kita tidak mudah di tipu.Jika kita sudah berumah tangga jadikan salah seorang daripada anak kita seorang tahfiz supaya umat islam dapat mengekalkan ayat2 Al-Quran.

Disini penulis lampirkan ayat2 yang telah diubah menerusi surah al-fatihah :







Sunday, November 15, 2009

Tangisan Rasulullah!!

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. 'Bolehkah saya masuk?' tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, 'Maafkanlah, ayahku sedang demam', kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, 'Siapakah itu wahai anakku?'
'Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,' tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.

Seolah-olah bahagian demi! bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

'Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.
Dialah malaikatul maut,' kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.

Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

'Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?', tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
'Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu.
'Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,' kata Jibril.
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. 'Engkau tidak senang mendengar khabar ini?', tanya Jibril lagi.
'Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?'
'Jangan khawatir, wahai Rasul ! Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat
Muhammad telah berada di dalamnya,' kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik.

Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. 'Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.'
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

'Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?'
Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
'Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,' kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi.

'Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.'
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, ! Ali segera mendekatkan telinganya. 'Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku'
'peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'


Diluar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.
Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

'Ummatii,ummatii,ummatiii?' - 'Umatku, umatku, umatku'
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.
Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?
Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.Bagaimana dengan kita??

Sunday, November 8, 2009

LUASNYA NERAKA !!!!!!!

Luasnya Neraka

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.'

Lalu nabi s.a.w. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.







Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
Jawab Jibrail:
'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian nabi s.a..w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat


Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua......Wallahua 'lam.


Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.


Dari Abdullah bin 'Amr R.A,


Rasulullah S.A.W bersabda:' Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..

SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUKdan TIDAKBERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : 'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. '

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :
'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.'


Untuk renungan dan amalan bersama ..

DOA IKAN NUN
============
'LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN'

Saturday, November 7, 2009

cinta





Saat Tetamu Sepi Mengetuk Hati,

Ada Satu Kekosongan Dirasai,

Jiwa Kosong Mulai Menagih Kasih Simpati,

Pada Insan Yang Menjual Harga Diri,

Demi Mendamba Cinta Palsu Yang Hakiki,

Jauh Dari Kasih-NYA Yang ABADI,

Wahai Jiwa Yang Kontang,

Inilah Iman Yang Gersang...

Membuat Hati Sentiasa Walang,

Merindui ALLAH Memberikan Petunjuk,

Agar Nafsu Dalam Sentiasa Tunduk,

Pada ALLAH KU Cuba Sentiasa Tawadhuk,

Agar Cinta Yang Didambakan,

Beralih Bentuk Dalam Hati Subur Mewangi

Kasihnya ALLAH Tiada Bertepi,

Inilah Cinta Yang Kucari Selama Ini,

Doa Harapan Ku Ukir Setiap Hari,

Agar Berkekalan Cinta Di Hati...

##-Masa-##

Nikmat waktu adalah nikmat yang sangat besar, akan tetapi banyak orang yang menyia-nyiakannya dengan menghabiskan untuk keperluan yang kurang penting atau bahkan sia-sia. Berikut sekelumit potret kehidupan para ulama dalam memaksimalkan waktu untuk amal-amal ketaatan.






Ibnu Mas’ud
Beliau salah seorang sahabat yang mulia, beliau pernah berkata, “Aku belum pernah menyesali sesuatu seperti halnya aku menyesali tenggelamnya matahari, dimana usiaku berkurang, namun amal perbuatanku tidak juga bertambah”


Amir bin Abdi Qais
Beliau seorang tabi’in yang zuhud. Ada seorang pria berkata kepadanya, “Berbincang-bincanglah denganku”. Amir bin Abdi Qais menjawab, “Tahanlah matahari” Artinya, “Cobalah hentikan perputaran matahari, jangan biarkan ia berputar, baru aku akan berbincang-bincang denganmu. Karena sesungguhnya waktu ini senantiasa merayap dan bergerak maju, dan setelah berlalu ia tak akan kembali lagi. Maka kerugian akibat tak memanfaatkan waktu adalah jenis kerugian yang tidak dapat diganti atau dicarikan kompensasinya. Karena setiap waktu membutuhkan amal perbuatan sebagai isinya”

Muhammad bin Suhnun (202 H-256 H)
Al-Maliki menuturkan, “Muhammad bin Suhnun memiliki seorang sariyyah, budak wanita milik sendiri- yang bernama Ummu Mudam. Suatu hari ia bertandang ke rumahnya. Saat itu beliau sibuk menulis buku di malam hari. Datanglah saat santap malam. Budak itu meminta ijin masuk kamarnya, “Saya sedang sibuk’, ujar Muhammad.

Karena terlalu lama menunggu, maka sang budak menyuapkan makanan itu ke mulut Beliau sampai Beliau mengunyahnya. Hal itu berlangsung lama, dan Beliau tetap dalam kondisi demikan, hingga datang waktu shalat subuh.

“Maaf, aku sangat sibuk sehingga melupakanmu tadi malam wahai Ummu Mudam.Tolong berikan makanan yang engkau tawarkan tadi malam!” Tuanku, demi Allah, aku sudah menyuapkannya ke mulutmu”, ujar budak itu heran. “Lho, kok aku tidak merasakannya?”, tanya Muhammad lebih heran lagi







Al-Hakim (Wafat 334 H)
Abu Abdillah bin Al-Hakim Asy-Syahid, putra beliau menuturkan tentang Bapaknya, “Beliau adalah orang yang gemar berpuasa Senin dan Kamis, dan tidak pernah meninggalkan shalat malam saat bepergian dan saat tidak bepergian. Bila duduk, maka pena, buku dan tinta selalu berada ditangannya. Beliau adalah menteri pembantu Sulthan. Ia bisa memberikan izin bertemu Sulthan bila orang itu belum mendapatkan izin. Kemudian beliau sibuk menyusun tulisan ilmiah. Bila sudah demikian, maka orang yang masuk menemuinya pasti hanya berdiri saja. Hal itu dikeluhkan oleh Abul Abbas bin Hammuyah, ‘Kami biasa masuk menemui Beliau, tapi Beliau tidak menyapa kami sedikitpun. Beliau hanya mengambil pena dengan tangannya sendiri, dan membiarkan kami berdiri di pojok rumahnya’.”

Al-Hakim Abu Abdillah Al-Hafizh, penulis Al-Mustadrak, menceritakan, “Aku pernah hadir pada pengajian malam saat Al-Hakim Abul Fadhal mendiktekan hadits. Tiba-tiba masuk Abu Ali bin Abu Bakar bin Al-Muzhaffa, seorang amir. Ia berdiri di dekat Beliau, namu Beliau tak sedikitkpun bergeming dari tempatnya. Kemudian beliau memaksanya keluar dari pintu depan., ‘Hai Amir, pergi saja, hari ini bukan giliran Anda!’”

Begitulah sebagian potret kehidupan ulama dalam memanfaatkan waktu, bagaimana dengan kita?

Sumber: Sungguh Mengagumkan Manajemen Waktu Para Ulama, Syaikh Abdul Fattah. Penerbit: Zam-Zam

Friday, November 6, 2009

Di mana iman kita???

Salam… marilah kita sama2 menghayati cerita ini!!!


Bayangkan benda ini berlaku pada anda..... Suatu
hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih
kurang 1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi
seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji
mata and membawa mesin
gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "
"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"
Selepas mendengar amaran
Lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para
Jemaah itu Utk menyelamatkan
diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya
tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat
masing-masing termasuk
Pak Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera
Membuka tutup mukanya
Lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok
Pak Iman, saya dah
Halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak
Iman mulakan sembahyang".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling
Dan meninggalkan
jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak
dgn cerita di atas.
Selain terhibur anda fikirlahlah...


" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia
Islam hanya
20 yg
betul-betul
beriman... "


" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah
lupakan
ALLAH bila
menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya
membawa
mesin-gun.. dia tak
kata
pun
nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..
baru
kena ugut
terus
lari
lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang
jumaat
lagi..."


"Lawak, ada juga yang agamanya cuma
seminggu sahaja..
tu pun bila time
sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org
kampung.. ada
tu lagi dashyat
setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."


"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip
dan apa
yang di tulis
oleh surat khabar daripada apa yang tercatit
dalam
al Quran"


"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia
hanya
sementara, akhirat
adalah
tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba
mengejar dunia"


"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend
atau
girlfriend
berejam-rejam
tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup
masa..


Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak
thread atau email
yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua
tempat
tapi merasa berat
nak berkongsi dan nak hantar artikel2
yang berunsur agama

Tuesday, November 3, 2009

Hebatkah kita???

Assalamualaikum...

Salam ukuwwah kpd pembaca2 sekalian… Di kesempatan kali ini penulis ingin berkongsi sedikit ilmu mengenai “Hebatkah Kita”??

Banyak kita telah mendengar ceramah-ceramah atau tazkirah-tazkirah yang boleh menginsafkan kita atau dapat mentarbiyyah diri kita tetapi berapa kali kita dapat ambil iktibar ataupun amalkan apa isi kandungan tazkirah itu?? Sebab apa perkara seumpama ini berlaku?? Adakah salah kita ataupun salah pentazkirah itu??

Banyak persoalan yg di bangkitkan.. yang mana satu kah pilihan kita?? Penulis yakin ramai yang akan memilih "salah diri kita sendiri"..Inilah sikap manusia yang merasakan diri nya hebat dalam kalangan manusia ini.Tetapi fakir dan miskin di sisi Allah.. Mereka rasa, mereka itulah tuhan dan boleh buat apa saja tanpa mnghiraukan Yang menciptakan dia..

Diantara ciri-ciri orang yang hebat ialah mereka tidak hiraukan perintah Allah ataupun ambil ringan akan suruhan-suruhan Allah.Sebagai contoh solat.Ramai pada hari ini ambil ringan akan solat lima waktu disebabkan mereka perasan diri mereka itu hebat dan kuat untuk menahan azab Allah kelak.Inilah sikap kita yang sebenar..selagi tidak di datangkan dugaan kepada kita, selagi itulah kita berkuasa di atas muka bumi Allah ini...

ciri yang kedua ialah tidak mengendahkan sunnah rasulullah.Seperti yang kita tahu rasulullah dapat memberikan kita syafaat kelak.Tetapi bagaimana kita nak dapat syafaat rasulullah jika kita pada hari ini bila tengok orang mengamalkan sunnah sahaja kita duk maki hamun.Sebagai contoh pentadbiran islam.Sesetangah masyarakt pada hari ini, bila di sebutkan kepimpinan ulama’ maka mereka akan katakan x ikut peredaran masa..Na’uzubillah..cermin diri hiasi peribadi..

Jadi tarbiyyah balik diri kita..Adakah kita termasuk golongan orang-orang yang hebat??

“Selamat menduduki peperiksaan”

Thursday, October 29, 2009

IlMu

pelajarilah ilmu pengetahuan,
kerana mempelajarinya kerana ALLAH adalah tanda takut kpdNYA'
menuntutnya adalah ibadah,
mengulanginya adalah tasbih,
mencarinya adalah jihad,
mengajarkanya kpd org yang belum mengetahui adalah sedekah,
memberikannya kepada ahlinya adalah kebaktian,
dialah kawn pd masa kesunyian'
penunujuk jalan kpd agama,
pendorong kesabaran pada masa kepayahan dan kesempitan

Jawatan Kosong!!!!!!

Kecantikan Lelaki....

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatkan Allah
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa
7) Lelaki yg tidak pernah meminta sebaliknya menyenangkan.
8) Lelaki yg tidak melukakan, tetapi menggembirakan.

Nnti semua laki blh la amik tips nie yer… huhuhu

Sunday, October 25, 2009

Couple islamic... WujudkAh????

Salam…di cnie penulis ingin berkogsi ilmu mengenai couple Islamic..wujud ker?? Sahabat mempunyai kedudukan yang begitu khusus dalam hati seseorang. Apa masalahnya apabila seseorang itu bersahabat dengan sahabat berlainan jenisnya?bolehkah kita bersahabat dengan wanita atau sebaliknya?..

Apabila berlaku persahabatan antara lelaki dan perempuan sesungguhnya tidak akan ada jaminan hubungan ini benar2 tulus dan murni..sekurang2nya pasti ada harapan yang dan rasa memiliki. Tidak kira pada si wanita dan si lelaki atau kedua2nya sekali, mesti ada kemungkinan walau pun pada kadar yang sedikit. Hubungan seumpama ini mempunyai batas atau dinding yang teramat nipis. Terlalu sukar dan rumit untuk membezakan adakah hubungan ini benar2 sekadar persahabatan atau sudah mula menjurus kepada saling mencintai yang mengharapkan wujudnya hubungan hati dan fizikal (mntk faham yer). Suatu yang amat sukar dihindari untuk suka yang lebih dari sekadar sahabat. Maka mulalah si jejaka atau si wanita itu mengangan2kan ”kalaulah dia menjadi pendamping dalam hidupku” ketika ini sesungguhnya ”t syaitan” telah berjaya memainkan peranannya..bisikan indah dari musuh utama dan pertama telah menempuh masuk ke dalam hati yang telah sedia ada dalam keadaan lemah dan longgar pertahanannya....

Berhentikan proses seterusnya!!!

Oleh itu para muslimin dan muslimat yang dihormati, jika perkenalan kita sudah berubah menjadi simpati segeralah disususli dengan pernikahan jika mahu proses persahabatan berlanjutan. Inilah persahabatan yang ideal..manakala persahabatan di luar akad pernikahan bukanlah persahabatan ala sahabat Rasulullah SAW..

Sebagaimana yang terjadi antara Ali dan Fatimah, Fatimah berterus terang kepada Ali. ”wahai Ali, sebelum aku bernikah dengan engkau di Kota Mekah ini, ada seorang pemuda yang menjadi idola di hatiku. Aku sangat inginkan kelak dia menjadi suamiku. Tapi semua itu aku simpan di dalam hatiku..” ..”kalau begitu engkau menyesal menikahi aku?”tanya Ali..”tidak, kerana pemuda itu adalah dirimu..”jawab Fatimah..
Oleh itu di dalam islam kita dibenarkan menilai dan menyukai pemuda yang soleh namun ia tidak diluahkan dan memadai disimpan di dalam hati.

Sesungguhnya cinta itu boleh menghinggapi sesiapa sahaja termasuk orang yang beriman atau para pendakwah..apabila batas2 pergaulan dan percampuran lelaki dan perempuan dilanggar, proses persahabatan sebegini akan terus bergilir dan tak mungkin dihindari. Oleh itu tidak mustahil jika para pendakwah lelaki dan perempuan juga turut terjebak untuk saling rindu merindui...jadi same2 lah muhasabah diri… “seorg yg beriman adalah org yg segera bertaubat apabila dia menyedari dia melakukan kesalahan…”

Monday, October 19, 2009

Petrol Dalam Dakwah dan Tarbiyyah




salam.. boring plak x der class nie..tp bla da class x nk g plak..huhuhu.. nie la sikap yg x patut di contohi..hmmm di kesempatan nie penulis nk berkongsi bagaimana nk kaitkan penggunaan petrol dengan dakwah..

Dakwah ini perjalanan yang sangat jauh dan panjang. Bekalan yang sufficient atau lebih sangat-sangat diperlukan untuk meneruskan jalan ini. Seorang akh atau ukht akan pendek nafasnya atas jalan ini andai bekalannya tidak mencukupi. Demikian kaitannya dengan petrol RON 98. Tarbiyyah umpama petrol dalam perjalanan dakwah. Usrah, halaqah, daurah, jaulah etc. adalah stesen-stesen minyaknya. Tugas-tugas dakwah tak dapat diteruskan andai bekalan tarbawi tak mencukupi. Bagaimana mungkin seorang akh mampu bergerak sedang jiwanya kosong. Atas dasar apakah yang mampu menggerakkannya di atas jalan dakwah yang panjang dan berliku ini.

Andai seorang dae’i itu terus memaksa dirinya atau dipaksa untuk menjalankan tugas-tugas dakwah sedang bekalannya tidak cukup, mungkin berlaku seperti enjin kereta Kancil yang kehabisan petrol. Ia akan terhenti. Untuk menggerakkannya kembali, usaha yang lebih sukar dan leceh diperlukan, sama macam mengisi petrol ke dalam enjin yang letaknya jauh di dalam bonet.

Begitu juga halnya jika seorang akh mendapatkan bekalan tarbawi yang tidak tepat. Instead of petrol iman, diesel jahiliyyah yang diisi ke dalam tangki enjin hatinya. Jika ini berlaku, rosaklah hati si akh tersebut dan memaksa proses pembaikan yang mungkin memakan masa yang lama. Banyak juga tenaga, masa dan wang yang perlu dilebur. Nauzubillaah.

Begitulah halnya jalan ini. Bekalan iman yang mendalam dan berterusan adalah pembakar enjin dakwah ini. Hanya tarbiyyah yang berterusan mampu membekalkannya.

Bagaimana tarbiyyah kita? Cukupkah untuk perjalanan yang panjang, jauh dan payah ini?

Wallaahua’lam.

Wednesday, October 14, 2009

Raya Bersama Sahabat2 di sekitar kuantan

salam.. di sini penulis ingin berkongsi sedikit gambar2 raye kt kuantan..maklum lah first time org ajk g raye kat kuantan nie.. mujur la shbt2 buat konvoi raya , klu x,x pernah la merasa kuih2 raya dr kuantan..yang best sekali nasi dagang umah kak ainull..hehehe..time kasih kak ainul bukan setakat dpt mkn nasi dagang yg sedap jer tp dpt dgr kak ainul main piano..huhu..yg lain pun best gak..huhuhu..time ksh sume..



nie penulis bersama naqib penulis yg paling lwk...huhuhu..tgk muka pn da lwk..hahaha.. (jgn marah nnti cpt tua)..nie abg irsyad



nie abg mizi,abg azzam n abg aiman...abg mizi 2 penulis punya naqib..baik jer nampak dlm gambr..hehehe.. tp die memg seorg naqib yg baik..good luck 4 him



penulis bersama abg penulis.. knape rendah erk?? hahaha.. abg angkt jer... (jgn marah yer)



nie penulis bersama sahabt2 di rumah fikri.. sebelah kann penulis 2 rasyid,sebelah kiri shafie n abg azzam..



nie fakhrullah n shakir..ade gaya mat rempit x?? huhuhu



nie kat rumah kak ainul..sebelah kiri sekali abg hazmi,pas2 abg hazwan n belah kanan penulis 2 abg azzam..



nie kenangan beraya ramai2 kat umah fikri..g konvoi raya 2..ramai naik moto da la x de lesen..hehehe

gmbr Raya dlm kls

salam...kat sini penulis selitkan gambar2 mse raya dlm kls ari2.. mse nie lecturer bi suh sume pakai baju raya sampai ade sorg 2 kna blk smula sebb x pakai baju raye..hehehe.. x leh bgtau nme nnti mengaibkan die plak...huhu. jd sape2 yg tahu jangan bgtau die erk..hehehe

nie penulis bersama bobo..nme die fadhirul izwan tp penulis panggil bobo..best kan..huhuhu



nie abg add..mse nie die duk atas stage supaya nmpak tinggi drpd penulis..huhuhu.. (jangan marah yer abg add sbb bongkar rahsie)




penulis bersame roomate.. tngh posing 2..haha..jgn tgk lme sgt nnti nmpk plak roomate penulis nie pendek..huhu (just 4 kidding)

Tuesday, October 13, 2009

empat golongan yang akan mendapat perlindungan Allah

salam..da penghujung syawal daa..cpt benor mase brlalu..hmm di sini penulis nk brkongsi sedikit mengenai empat golongan yang akan mendapat perlindungan Allah di akhirat kelak..

Jadilah kita empat golongan yang akan mendapat perlindungan Allah pada hari akhirat kelak sebagaimana Allah berseru di dalam hadis Qudsinya : ” Dimanakah orang yang saling berkasih sayang keranaKu, yang saling ziarah menziarahi keranaKu, yang saling duduk keranaKu dan saling nasihat menasihati keranaKu, pada hari ini, aku tempatkan mereka dalam naunganKu pada hari yang tidak ada naungan melainkan naunganKu..”.
Beruntunglah kalau kita termasuk dari empat golongan tadi. Hari ini kita berkasih, berziarah, duduk atau memberi nasihat bukan kerana Allah. Jadi bagaimana Allah nak bagi naungan rahmatnya pada kita.Kita betulkan niat dan matlamat kita untuk cari keredhaan Allah dari mencari keredhaan manusia.
Hari ini dunia dah terbalik, bila kita ambil neraca yang bukan neraca Allah. Dalam satu hadis nabi seorang sahabat pernah berkata: ” Sesunggguhnya kamu banyak melakukan amalan yang kamu pandang ringan lebih ringan dari sehelai rambut sedangkan kami pada masa Rasulullah S.A.W menganggapnya sebagai dosa besar..”.
Kenyataan hadis ini terbukti sebagaimana kita lihat pada hari ini. Kalau dulu solat jamaah merupakan amalan yang utama dalam kehidupan umat islam, tetapi sekarang sudah tidak dihiraukan. Kalau dahulu, majlis ilmu dan para ulama diberi tempat dan kedudukan yang tinggi tetapi sekarang artis dipuja dan disanjung. Kalau duhulu menghormati orang yang lebih tua menjadi kebiasaan tetapi sekarang yang muda tidak endahkan yang tua. Fikir-fikirlah apa yang berlaku di sekeliling kita.
Kita pelajar ipt sepatutnya perlu berfikir sebagai pemimpin bukan berfikir sebagai orang yang dipimpin. Pemimpin ada vision, ada idea, berfikir untuk umat bukan fikir benda remeh temeh, berminda picisan.
Apabila kita diberi amanah untuk menjadi pemimpin pada masa akan datang, ditempatkan di ump ini, maka kita mengabaikannya merupakan satu pengkhianatan. Pengkhianatan kepada bangsa sendiri bahkan yang lebih teruk mengkhianati agamanya.Berubahlah..hanya orang berubah akan terselamat dan sampai ke destinasinya. Orang yang tidak berubah, tidak bergerak pasti akan tenggelam , karam dalam lautan.

Orang Kata..

Orang kata..

Hidup ni singkat,

Pejam celik pejam celik, umur dah suku abad,

Tanggungjawab, amanah dah makin sarat,

Hidup makin jauh, kubur dah makin dekat,

Takkan tak reti-reti nak bertaubat?


Orang kata..

Hidup ni macam roda,

Kadang-kadang kita jadi dewa,

Kadang-kadang tersangat hina,

Riak, takbur tu sementara saja,

Apa nak dibangga aset kat dunia,

Last-last, sampai jugak ke sana.



Orang kata..

Hidup ni perjuangan,

Nak tak nak kena hadapi cabaran dan rintangan,

Bagi lah banyak mana pun alasan,

Masa akan tetap melangkah ke depan,

Malas, lambat, nescaya ketinggalan.



Orang kata..

Hidup ni susah,

Macam-macam benda kita kena redah,

Kalau lembik, liat, jangan harap masa depan nak cerah,

Yang lemah jadi lagi lemah,

Yang susah jadi lagi payah,

Dah tau camtu, takkan tak nak berubah?



Orang kata..

Hidup ni macam pelayaran,

Ombak pukul dari bawah, atas, kiri, kanan,

Hujan, ribut, angin, taufan,

Lagi banyak dugaan, lagi banyak pengajaran,

Hanya yang tabah akan terus bertahan.



Orang kata..

Hidup ni penuh dengan mehnah,

Dari pagi sampai malam, penuh masalah,

Tambah dengan manusia yang macam-macam karenah,

Kepala rasa mau pecah,

Tapi tu lah, ujian ni semua tarbiyyah,

Peluang untuk amal kita bertambah.



Orang kata..

Macam-macam dah orang kata,

Ada saja benda tak kena,

Mengeluh, merintih segala,

Banyak sangat ke ujian kita dah kena,

Teruk sangat ke dugaan yang menimpa,

Rasul dan sahabat dulu ditimpa malapetaka,

Lagi teruk, lagi merana,

Sampai semua sahabat tanya,

Pertolongan Allah bila akan tiba?



Apakah kamu merasa kamu telah beriman?

Sedangkan belum datang kepada kamu ujian?



Perjalanan ini jauh dan sukar,

Namun dihadapan sudah menanti sebuah sinar,

Kuatkan langkah mu, teruskan mengejar,

Andai kau terjatuh, tetaplah tegar,

Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar.

Monday, October 12, 2009

10 muwasofat tarbiyyah

1. Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
• Dakwah berat tanggungjawab dan tugas – perlukan badan yang sihat dan kuat.
• Rasulullah saw menitikberatkan soal ini. Maksud Hadis : Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan.
• Pesanan al-Banna:
• Memeriksa kesihatan diri,mengamalkan riyadhah dan tidak memakan/minum suatu yang merosakkan badan.

2. Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
• Akhlak kita ialah Al-Quran dan ditunjukkan oleh Nabi saw.
• Dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan dai iaitu sensitif, tawadhu, benar dalam perkataan dan perbuatan, tegas, menunai janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dll.

3.Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
• Perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain.
• Perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis dan diterangkan oleh ulama yang thiqah.
• Pesan Imam Banna: Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi.
• Mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, mempelajari seerah, kesah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

4. Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
• Walaupun kaya, perlu bekerja.
• Tidak terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan/resmi.
• Meletakkan jawatan dan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan.
• Melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan).
• Menjauhi riba dalam semua lapangan.
• Menyimpan untuk waktu kesempitan.
• Menjauhi segala bentuk kemewahan apatahlagi pembaziran.
• Memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam.

5. Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
• Redha Allah sebagai tuhan, Islam sebagai Agama dan Muhammad saw sebagai Nabi.
• Sentiasa muraqabah Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir.
• Menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

6. Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
• Perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya.
• Perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram.
• Tidak melampau atau berkurang (pertengahan).

7. Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
• Perlu azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam.
• Tidak menghiraukan apa orang kata dalam mempraktikkan Islam.
• Dai mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8. Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
• Waktu lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula.
• Sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.
• ..Aku adalah makhluk baru.. menjadi saksi kepada manusia.

9. Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
• Untuk manfaatkan waktu dengan baik.. perlu penyusunan dalam segala urusan.
• Gunakan segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10. Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
• Dai umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh orang lain.
• Dai adalah penggerak dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup mati Islam bergantung kepada dai.
• Amal Islam ialah untuk menyelamatkan orang lain dari kesesatan.
• Dai merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.
Wallahu al Musta’an.

Sunday, September 27, 2009

muslimat????

Salam…
Syukur alhamdulillah dapat jugak penulis meluangkan masa tuk menulis kat blog nie…
Dah lama penulis terfikir!!! Susah jugak jd perempuan nie semua kena tutup..mesti panas kan… dah la kna pakai tudung melepasi paras dada , sntiasa kna pakai stoking…. biar Nampak muka ngn tapak tangan jer… Tapi adakah kejadian yang Allah buat nie saje2??? Hmm itulah yang kaum wanita perlu cari jawapan nya… banyak hikmah di sebalik tiap apa yang Allah suruh kita buat.. kalau kita tengok kenapa wanita di suruh di tutup sebegitu dan di larang memakai pakaian yang menampakkan susuk badan, ini semua kerana apabila kaum lelaki melihat mereka, kaum lelaki tidak ternaik nafsu atau keghairahannya..
Tapi kalau kita lihat kaum wanita zaman sekarang, hanya berapa kerat sahaja yang betul2 menutup aurat mereka..mungkin ada di antara mereka tidak tahu ataupun mereka saja2 x mahu ambil kisah akan hukum2 yang Allah telah tetapkan. Na’uzubillah.. Penulis lihat situasi di ump ramai kaum wanita yang x pakai setokin kaki.Maybe mereka rasa benda nie simple atau kaum lelaki x pandang ke kaki mereka..Jangan langgar ketetapan Allah.Jika Allah tetapkan begitu maka begitulah kita kena buat..InsyaAllah jika kita ikut apa yang Allah suruh dan tinggal apa yang Allah larang kita akan mendapat keredhaan Allah..
Memang agak susah jika sentiasa kna pakai stokin..setiap kali nk kluar bilik kna pakai stokin..penulis x nafikan tetapi semua ini atas kehendak Allah.. Jika kita rasa diri kita ini hebat maka langgarlah perintah Allah ini InsyaAllah bala akan menanti..Memang kita boleh kata dr dulu lagi kita x pakai stokin tapi x de ape2 bala pun..Tapi kita kena ingat dugaan yang Allah bagi bukan buat masa sekarang sahaja tapi masa depan kita..mungkin juga akan kena pada anak cucu kita…
Justeru itu para pembaca2 sekalian..mari lah kita muhasabah diri kita balik.. di sini saya sertakan pantun tuk pembaca2 sekalian..


Perempuan pakai mini sekerat,
suka pakai baju ketat,
suka pula menunjukkan pusat,
hingga x pedulikan lagi batasan aurat,
pakai pulak yang sendat2,
kadang-kadang Nampak yang tersirat,
x kira bujur x kira bulat,
bila dah macam 2, sape lihat pasti tercegat,
bila dah tercegat, silap gaya jadi gawat,
bila dah jd gawat, bosia bohjan lagi dahsyat,
duduk jauh berkirim surat,
bila berjumpa tangan berjabat,
pas2 pakat lawan peluk erat2,
mse 2 nafas naik tersekat-sekat,
usah di pedulilah agama dan adat,
usah di takuti Allah dan malaikat,
yang penting apa kita nak buat kita buat,
akhirnya bila dah buat perut kempis jadi bulat,
bila perut kempis jadi bulat, maka tunggulah lahir anak yang x ckp sifat,
maka kita akan lihat bayi dibuang merata tempat,
bila bayi dibuang merata tempat, maknanya iblis ketika itu mula melompat,
pas2 iblis berkata “habis manusia dah msk jerat”,
“habis manusia telah tersesat”,
Inilah dia fenomena masyarakat,
Oleh itu wahai saudara saudari dan para sahabt,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini semakin singkat,
Esk atau lusa kita mungkin akan menghadapi hari kiamat,
Sampailah masa kita semua akan berangkat,
Berangkat menuju ke Negara akhirat,
Disana kita akan ditanya apa yang kita buat ,
Masa itu sendiri mau ingat,
Umur mu banyak mana mu beribadat,
Zaman muda mu apa yg telah mu buat,
Harta benda anta dr mne anta dapat,
Ilmu anta adakah anta manfaat,
Semoga ia dapat mengingatkan kita supaya meninggalkan maksiat,
Dan memperbanyakkan ibadat serta banyakkan bertaubat….

Tuesday, September 1, 2009

Akibat sebutir kurma

Selesai menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham berniat
ziarah ke mesjidil Aqsa.

Untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari
pedagang tua di dekat mesjidil Haram.

Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat
sebutir kurma tergeletak didekat timbangan.
Menyangka kurma itu bagian dari yang ia beli, Ibrahim
memungut dan memakannya.

Setelah itu ia langsung berangkat menuju Al Aqsa. 4 Bulan
kemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa.
Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah pada
sebuah ruangan dibawah kubah Sakhra.
Ia shalat dan berdoa khusuk sekali. Tiba tiba ia mendengar
percakapan dua Malaikat tentang dirinya.


"Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan wara
yang doanya selalu dikabulkan ALLAH SWT,"

kata malaikat yang satu.

"Tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak karena 4 bulan
yg lalu ia memakan sebutir kurma yang jatuh dari
meja seorang pedagang tua di dekat mesjidil haram," jawab
malaikat yang satu lagi.

Ibrahim bin adham terkejut sekali, ia terhenyak, jadi selama
4 bulan ini ibadahnya, shalatnya, doanya dan mungkin
amalan-amalan lainnya tidak diterima oleh ALLAH SWT
gara-gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya.

"Astaghfirullahal adzhim" Ibrahim beristighfar.

Ia langsung berkemas untuk berangkat lagi ke Mekkah menemui
pedagang tua penjual kurma.
Untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah
ditelannya.

Begitu sampai di Mekkah ia langsung menuju tempat penjual
kurma itu, tetapi ia tidak menemukan pedagang
tua itu melainkan seorang anak muda. "4 bulan yang lalu saya
membeli kurma disini dari seorang pedagang tua.

kemana ia sekarang ?" tanya Ibrahim.

"Sudah meninggal sebulan yang lalu, saya sekarang meneruskan
pekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu.

"Innalillahi wa innailaihi roji'un, kalau begitu kepada
siapa saya meminta penghalalan ?".
Lantas ibrahim menceritakan peristiwa yg dialaminya, anak
muda itu mendengarkan penuh minat.

"Nah, begitulah" kata ibrahim setelah bercerita,

"Engkau sebagai ahli waris orangtua itu, maukah engkau
menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku

makan tanpa izinnya?".

"Bagi saya tidak masalah. Insya ALLAH saya halalkan. Tapi
entah dengan saudara-saudara saya yang jumlahnya 11 orang.

Saya tidak berani mengatas nama kan mereka karena mereka
mempunyai hak waris sama dengan saya."
"Dimana alamat saudara-saudaramu ? biar saya temui mereka
satu persatu."
Setelah menerima alamat, ibrahim bin adham pergi menemui.
Biar berjauhan, akhirnya selesai juga.
Semua setuju menghalakan sebutir kurma milik ayah mereka
yang termakan oleh ibrahim.

4 bulan kemudian, Ibrahim bin adham sudah berada dibawah
kubah Sakhra.

Tiba tiba ia mendengar dua malaikat yang dulu terdengar
lagi bercakap cakap.
"Itulah ibrahim bin adham yang doanya tertolak gara gara
makan sebutir kurma milik orang lain."
"O, tidak.., sekarang doanya sudah makbul lagi, ia telah
mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu.
Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran
sebutir kurma yang haram karena masih milik orang lain.

Sekarang ia sudah bebas."

Oleh sebab itu berhati-hatilah dgn makanan yg masuk ke tubuh
kita, sudah halal-kah? lebih baik tinggalkan bila
ragu-ragu... "

Pada hadits yang lain beliau bersabda; ‘Siapa yang merampas hak orang Islam dengan sumpahnya, maka Allah mewajibkan dia masuk neraka dan mengharamkannya masuk surga.. Seorang laki-laki bertanya, walaupun sedikit ya Rasulullah? Nabi menjawab, walaupun sebatang kayu sugi.’ (Riwayat Muslim).

-BerPesaN-pesaN SesaMa InSaN

Saturday, August 22, 2009

Ramadhan

Bulan Ramadhan bulan berganda. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.
Apabila kita membuat kesilapan kita sering menyalahkan syaitan dan iblis yang menggoda kita. Tetapi mengapakah kesilapan yang sama turut berlaku dalam bulan Ramadhan? Adakah rantai-rantai yang membelit kaki-kaki syaitan itu terlalu panjang hingga dapat memberi 'petunjuk' kepada kita?
Sabda Rasulullah saw.:
"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."
Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam.
Nabi Muhammad saw pernah bersabda:
"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"
Pembaca2 sekalian bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hamba Nya. Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita. Oleh itu marilah bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri sendiri.
Sabda Rasulullah saw:
"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."
Wasalam

Kemuliaan Ramadhan

Ramadhan bulan ibadah
bulan kerahmatan dan keampunan
para malaikat merendahkan sayap
untuk menghitung pahala berganda

ramadhan bulan berpuasa
bulan kesabaran dan keinsafan
lapar dan dahaga mendidik jiwa
menundukkan nafsu
mengawal indera

*Pintu syurga dibukakan
ditutup pintu neraka
dibelenggu syaitan yang durjana
dihentikan azab di pusara

**bersyukurlah pada rahmat-Nya
(Ya ramadhan)
dikurnia bulan yang mulia (ya ramadhan)
beruntunglah bagi mereka yang
mendapat keredhaan-Nya(ya ramadhan)
tiap satu pahala ibadah
tujuh puluh ia digandakan
10 akhir ramadhan
dikurniakan lailatul Qadar
malam yang terbaik
diumpamakan seribu bulan

Tuesday, August 11, 2009

Ujian Allah

Hmm…sering penulis merenung kenapa la susah sangat org nak dengar cakap kita?? Maybe jalan dakwah yang penulis amalkan salah kot..tapi x kan lah hari2 cakap pn x dengar jugak… begitulah hari2 perasaan penulis nie.. hari2 kena peringatkan pasal sembahyang,maksiat dan sebagainya tapi sahabat2 penulis buat endah x endah jer.. beratnya jalan dakwah yang engkau berikan pd ku YaAllah!!! Mungkin mereka x tahu bertapa seksa nye azab engkau YaAllah.YaAllah aku bermohon berikanlah hidayah serta kesedaran kpd sahabt2 ku YaAllah supaya mereka tahu bertapa pentingnya mencari keredhaan mu YaAllah..penulis selalu muhasabah diri penulis pada setiap malam dan mncari jalan penyelesaian bagaimana untuk mengubah sahabat2 penulis nie…mungkin mereka x pernah rasa azab Allah lagi sebab 2 lah mereka suka2 jer buat maksiat tapi bila mereka pernah kena.. penulis rasa sembahyang lewt 1 saat pn dah rasa lewt..masyaAllah hebatnya azab Allah. teringat penulis akan ayat al-quran yang bermaksud
“Sesungguhnya orang2 yang ingkar tephadap ayat2 kami kelak akan kami masukkan kedalam neraka..setiap kali kulit mereka hangus lalu kami akan digantikan dengan kulit baru supaya mereka benar2 merasakan azab.sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”..
Penulis rasa mereka faham akan islam tapi x praktikkan dalam kehidupan seharian..Itula masalah yang dihadapi oleh masyarakat islam zaman sekarang..penulis bukannya menujukan bende ini kepada sesiapa pun tetapi diri penulis ini sendiri..sedih penulis bila memikirkan nasib2 kita semua di akhirat kelak..YaAllah aku hina di hadapanMu ,aku selalu melakukan maksiat YaAllah tapi YaAllah aku mohon YaAllah berilkanlah hidayah kpd ku agar di kuatkan iman yang lemah ini…penulis ingin menasihati diri penulis sendiri supaya tidak terleka dengan godaan dunia nie..sesungguhnya orang yang menasihati orang perlu melihat dirinya sendiri dahulu supaya tidak berlakunya fitnah.

Sembahyang di akhir waktu.

Renungan Kita Bersama. Sembahyang Akhir Waktu. Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan sembahyang kita yea. Jika berpuasa amalan kita direct terus padaNya. Tapi jika bersembahyang ada posmen pula untuk hantar amalan kita padaNya.

Kisahnya... Setiap kita ada malaikat. Malaikat yang hantar amalan sembahyang kita pada Ilahi.. Untuk sampaikan amalan kita dia melalui tol-tol disetiap lapisan langit dimana setiap penjaga tol, kroni malaikat juga. Jika sembahyang di awal waktu, tolnya "free". Sekatan tol tiada. Tiada "jem". Malaikat terus sampaikan amalan pada Allah untuk dinilaikan. Tapi jika sembahyang di akhir waktu, tol free juga, tapi sekatannya. MasyaAllah.

Di langit pertama, penjaga tol marahkan posmen kita, kenapa lewat poskan amalan kita. Merayu-rayu malaikat posmen kita minta diberi laluan tetapi penjaga langit pertama tidak heran. Dicampakkan amalan lewat sembahyang tadi ke bumi. Maka jatuh berderai, dikutip semula oleh malaikat posmen kita. Satu persatu dikutip sambil terus merayu untuk kelapisan langit kedua. Dilangit kedua, samalah juga, membebel la malaikat kerana lewat hantar amalan. Merayu lagi kawan kita tetapi tak dipedulikannya lalu dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi. Jatuh berderai lagi, dikutip satu persatu amalan kita. Dirayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada Tuhan. Dilangit ketiga, La.. kena basuh lagi malaikat posmen kita. Kenapa lewat hantar amalan tersebut. Tiada kompromi, terus dibaling amalan kita. Jatuh berderai amalan kita.

Tak ade nilai dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi. Maka tak sampailah amalan kita kepada Allah.. Seolah- olah kita tak sembahyang juga. Maka bersedialah kita menerima pembalasannya. Tak didunia, diakhirat, hilang duit, hati risau, tender ditolak, ujian bertimpa-timpa. Ish. Tak berbaloi rasanya kita buat amalan tapi tak sampai. Dah lah tu takde nilai, kena azab lagi nanti.

Ya Allah, ampunkan kami kerana lalai. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang. Jadikan hati kami suka sembahyang di awal waktu. Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan; biarlah kami gawat di dunia agar kami tidak gawat lagi dihari akhirat kelak. Amin. Kepada yg selalu solat zohor hampir dengan waktu asar tu, dan waktu solat asar hampir dengan azan maghrib. ataupun yang sengaja meninggalkan solat.. ataupun dan biasa tinggal solat... renungilah.

“Sesungguhnya dunia ini ibarat neraka bagi orang yang bersyukur manakala syurga bagi orang yang tidak kenal penciptanya”

Sunday, August 9, 2009

Hidup Sebagai Yatim Piatu

ak anak yatim...
ibu bapa ak telah lama mnggal
akibat kjahatn ktua kg ku....
hidup ku serba kkurangan.....
pd sautu hari yg dingin.
kemarahan ak trbankit mngigati ibu bapa
ak... ak telh mmbuat kputsan utk mmbalas dendam...
dgan prasaan ak yg mmbara ak tlah
pergi ke rumah ktua kmpng utk mmblas dendam. stiba nya ak d situ....
blum lg smpat ak mmberi slam..
ak telah dicaci dan dhina...
x ckupm dgan dcaci dan dhina..
ak dtampar dan d sembur gas bracun...
nasib ak baik kerna sempat mlari kn diri... AK X MNGERTI ADAKH AK YANG BRDOSA????? HINA KH AK SBAGAI SEEKOR NYAMUK AEDES????

Cuti H1N1

Salam… apa khabar pembaca2 sekalian?? Harap2 chat lah yer..huhuhu.. boring sungguh cti minggu lps nie?? Cti pe erk?? H1N1..huhuhu.. byk universiti2 yang terpaksa di tutup disebabkan virus ini..bahaya ker virus nie?? Memang bahaya..Disebabkan virus ini,ramai yang telah mati..jadi berhati2 lah dengan virus ini.
Hari selasa baru2 nie,penulis telah pergi ke klinik disebabkan ayah penulis khuatir penulis nie terkena juga virus nie..maklumlah mse 2 penulis selsema..huhu..ajat mls jer nk pergi sebab di ump penulis dah check da..tapi disebabkan 2,3 kali ayah penulis suh g,maka terpaksa la g..huhu..
Mula2 sampai penulis tengok ada satu meja di depan klinik dan diatas meja itu ada di tulis tempat check virus H1N1.penulis pergi la kat meja 2.Pas2 kta nk check H1N1..jururawat 2 pn Tanya dtg dari mna..penulis bgtau jer la ump.Jururawat 2 pn terus bg penutup muka 2 dan di suruh pakai..huhuhu.. memang malu mse 2 sebab penulis sorang jer yang pakai..heheh..sume org pandang..
2 minit kemudian penulis di panggi untk jumpa doctor.doktor Tanya jka penulis nie da sakit pe2..jadi penulis bgtau ,penulis nie haya ada selsema jer..doktor pn mula la check..3 minit kemudian doctor kta penulis x kna..alhamdulillah…dan penulis meminta tuk bka penutup mka 2. tapi doctor x bagi dan menceritakan kebaikan pakai penutup muka 2..kta die bla pakai benda 2, dapat mengelakkan diri daripada di jangkiti virus H1N1 sebab kta menutup hidung dan mulut kta..huhu..baru la penulis sedar bertapa penting nyer pakai penutup muka 2..pas2 doktor 2 bagi satu tips supaya x kena virus H1N1. Die kta banyak kan minum air masak dan air 100 plus supaya antibody kita kuat..dan bla nak terkena virus nie badan kta dapat lawannyer..
Last skali penulis terpaksa la menunggu ubat di kaunter..mse syok tunggu ubat 2 tiba2,muncul 2 muslimat dari sekolah lama penulis..huhu malu nyer…penulis buat x knl jer..x tau la die Nampak ker x..huhu..bukan nyer ape klu dieorg tahu 2 yang tutup muka 2 penulis pasti heboh yang penulis nie kna H1N1..biasa la tanggapan org melayu bla tengok org pakai penutup muka jer anggap die nie seorg yang berpenyakit. Padahal org nk mencegah jer..huhu..tapi bukan sume org melayu cam 2..sesetangah jer..jangan marah yer..hehe..setakat 2 jer perkongsian penulis..insyaAllah lain kali penulis cerita lagi.

Wednesday, July 29, 2009

Adakah musibah itu satu tarbiyyah??

Salam…pertama dan selama lamanya marilah kita merafakkan kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana masih diberi nyawa untuk kita menyambung hidup kita pada detik ini.Tapi kita tidak boleh terleka kerana mungkin hanya sedetik sahaja lagi nyawa kita akan diambil olehNya..disini penulis ingin berkongsi sebuah cerita di mana cerita ini tentang penulis sendiri. Penulis ingin mencari jawapan adakah musibah itu satu tarbiyyah???
Pada minggu lepas tiap2 ari kakak penulis call kerana mak pergi hospital kna masukkan air ke dalam badn.Tapi pada ari jumaat baru2 nie kakak beritau penulis yang mak kna tahan di wad disebabkan keadaannya yang semakin teruk.saya agak terkejut dan membuat keputusan untuk pulang ke rumah pada malam itu juga.Tapi masa 2 memang dh x der duit di sebabkan ptptn x masuk2 g.nasib baik la ade kawan yang baik die sediakan kete untk g terminal,bli tiket, siap bagi duit g..Alamdulillah….semoga Allah berkatinya..
Sampai jer terminal penulis rasa takut maklumlah dah lewat takut kehabisan tiket..tapi Alhamdulillah ade lagi tiket kul 12..penulis suh kawan2 balik dulu sebab jam baru menunjukkan kul 9 lebih. Tapi dieorang bimbang kan saya.Susahnya dapat kawan cam nie zaman sekarang..tapi setelah di paksa beberapa kali dieorang menyerah sebab saya tahu dieorang banyak kerja.. (maaf yer sahabat2). Kul 12, bas sampai dan sya terus naik bas.dalam bas 2 tido la pe g..sampai jer kb baru la terjaga.dalam kul 6 gak la sampai.pas2 bunyi azan n penulis terus g sembayang.abis jer sembahyang bas ke kuala krai pn sampai..Alhamdulillah la cpt sebab penulis dah x sabar2 nk tengok keadaan mak cam ner.. huh memng khusyuk r tido dalam bas!! nasib baik bas bergoyang kuat mase nak sampai kt kmpung penulis.. klu x memng dah terlepas da..huhuhu.. sampai jer kat umah.. brehat jap..akak jer yg ade.. abah keluar jap.. Lps abah balk memg kne tazkirah r..duit2 x der blk gak..huhuu…tapi x pe…
Lps siap mandi jer penulis terus g hspitl nak jenguk mak..Setibanya penulis di katil mak,mak kelihatan agak sedih sehinggakan menitis air mata. penulis jga x dapat menahan sebak…nak Tanya mak pasal aper blh jd cam nie mak x leh berckp.Jadi terpaksalah 2gu akak dtg..ari2 penulis banyak gak bribadt pada Allah..mungkin ini satu tarbiyyah bagi penulis supaya tidak terlalu leka dengan dunia nie..Alamdulillah.. petang 2 mak ok ckit tapi lps asar mak panggil nurse.penulis ingat kan kenapa ..tiba2 mak kata die x leh nak bernafas.. penulis memng terkejut dan menitis air mata..penulis dengan cepat2 menyuruh kakak dan abah datang.. masa 2 memang genting sampai semua mak saudara dtg…mak Nampak mcm dah x berdaya…semua baca ayat2 al-quran..sampai lps magrib mak jd mcm 2..lps 2 alhamdulillah ok ckit.. keesokan hari kakak penulis yang seorang lagi blk..nasib baik la kakak blk klu x rasenye dah pengsan penulis nie sebab x ckp tido…
Mlm 2 kakak yang jaga…pada keesokan hari penulis dah nk blk ump… memang x sanggup nak tinggalkan mak tapi ape blh buat…lps subuh jer penulis terus pergi hospital skali ngn abah tuk jumpa mak.. Alhamdulillah mak tahan ckit..sblm meninggalkan mak,mak banyak berpesan supaya baca yassin tuk die… insyaAllah mak..anak mak akan ingat pesan mak 2.. kna 2gu bas plak nie… pejam celik pejam celik dah sampai kuantan..huhu..Alhamdulillah da abang senior datg amik..baik la kwan2 penulis kat ump nie.. moga Allah sentiasa merahmati mereka… amin…
Huh 3 jam skali penulis call kat akak supaya tahu keadaan mak cam ner.. mujur la mak x de ape2.. masuk ari kelima mak duk hspitl dr benarkan mak pulang..alamdulillah..kakak bukan main gembira lagi call..huhu.. tapi slps isyak kakak call suh baca yassin..saya ingat knapa..tiba2 kakak kta mak x leh b’nafas pula...saya memag terkejut sampai terkeluar air mata..mse 2 ada usrah ngn adik2 baru.. terpaksalah tinggalkan mereka…nasib baik ade abg bazli..maka berjaln lah usrah 2.. penulis terus balik rumah dan baca surah yassin dan al-mulk dan berdoa semoga mak cpt sembuh.. lebi kurang kul 12 penulis talifon kakak dan Tanya pasal mak..kakak kata mak dah ok dan sedang tidur..alhamdulillah..
Setakat itu sajalah cerita yang dapat penulis kongsikan bersama.. penulis tahu mungkin musibah ini boleh dijadikan tarbiyyah kpd diri kita sendiri.. wassalam

Tuesday, July 28, 2009

<< kawan >>

1)kawan tu bkn mcm main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak..
2)kawan tu bkn mcm main SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak...
3)kawan tu bkn mcm main RAGBI. Mula-mula ta
ngkap.. dah dapat tendang..
4)kawan tu bknnya mcm PAMPERS.. dah pakai, buang..
5)kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS.. Waktu baru beli pakai.. Dah sengkek gadai..
6)kawan tu bkn mcm PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul..
7)kawan tu bkn mcm KERETA. Rosak skit,jual.. ambik kereta baru..
8)kawan tu bkn mcm CHIPSMORE.. kejap ade kejap takde..
9)kawan tu bkn mcm BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik.
10)lagi..... kawan tu mcm ape ye???? Haa..kawan tu mcm AWAK LA. . bila saya hantar msg, awak akan baca msg saya dgn teliti sampai habis.

Walau pew pun tanggapan org tentang kawan.. bagi saya, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, sedih, berduka dan sebagainya. Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara. Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kpd kawan-kawannya.



Ehem ehem...so agak-agaknye siapa kat sini kawan saya? Innocent

Thursday, July 16, 2009

israk mekraj

Bulan Rejab kian hampir melabuhkan tirainya. Maka semakin terasa dekatnya pertemuan dengan bulan mulia lagi penuh rahmat, iaitu Ramadan al-mubarak. Namun, di penghujung Rejab yang mulia ini, kita terpanggil untuk merenung sejenak peristiwa yang besar dan bermakna bagi seluruh umat. Peristiwa yang dimaksudkan itu ialah peristiwa Israk Mikraj yang menakjubkan, yang berlaku pada malam 27 Rejab, tahun ke-11 daripada kerasulan Nabi Muhammad SAW.
Israk dan Mikraj adalah dua peristiwa yang amat besar dan luar biasa yang dialami oleh Nabi Muhammad SAW dan dianggap sebagai satu penganugerahan yang tinggi nilainya dari segi kerohanian. Kedua-dua peristiwa itu adalah kurnia Allah SWT kepada baginda untuk memperlihatkan tanda keagungan dan kekuasaan-Nya.
Sungguhpun peristiwa luar biasa yang terjadi setahun sebelum Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah itu mustahil dapat dijangkau oleh alam pemikiran manusia, namun kita selaku umat Islam wajib percaya dan mengyakini bahawa Israk Mikraj yang ditempuhi serta dialami oleh Nabi Muhammad SAW adalah benar dan berlaku dengan roh dan jasadnya sekali. Segala-galanya boleh berlaku dengan kehendak dan kekuasaan Allah selaku Pencipta dan Pentadbir alam semesta.
Israk bererti perjalanan Nabi SAW dari Masjidilharam di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis di Palestin. Peristiwa ini terakam di dalam Al-Quran, sepertimana firman Allah yang bermaksud :


“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil-Haraam (di Mekah) ke Masjidil-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”



Sementara itu, Mikraj pula merujuk kepada perjalanan baginda SAW dari Masjidil Aqsa ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh, dekat singgahsana Allah SWT sepertimana yang digambarkan oleh Al-Quran yang bermaksud:
“Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi di sisi “Sidratul-Muntaha”; yang di sisinya terletak syurga “Jannatul-Makwa”. (Nabi Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal pada kali ini ialah) semasa “Sidratul-Muntaha” itu diliputi oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib, yang tidak terhingga. Penglihatan (Nabi Muhammad) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah di situ yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. Demi sesungguhnya ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhan-Nya.”

Oleh itu, Israk Mikraj dapat disimpulkan sebagai satu perjalanan kilat Nabi Muhammad pada malam hari atas kudrat dan iradat Allah dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, kemudian naik ke langit sampai ke Sidratul Muntaha, bahkan ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah (suatu tempat di mana alam ini diatur) dengan menembusi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.
Salah satu inti penting daripada peristiwa Israk dan Mikraj ialah perintah solat yang diterima Nabi SAW di Sidratulmuntaha. Pada mulanya Allah SWT memberi perintah supaya mengerjakan solat (sembahyang) 50 waktu sehari semalam. Tatkala bertemu dengan Nabi Musa Alaihi Salam di langit keenam, Muhammad SAW menceritakan perintah yang diterimanya daripada Allah. Lalu Nabi Musa menyarankan agar baginda kembali menghadap Allah SWT untuk memohon keringanan, dengan alasan bahawa umatnya tidak akan sanggup melaksanakan solat 50 waktu itu. Disebabkan terlalu sayangkan umatnya, Nabi SAW menerima saranan itu. Ia pun kembali menghadap untuk memohon keringanan. Permohonan itu berulang sampai 9 kali hinggalah Allah SWT mengabulkannya dengan mengurangi waktu solat menjadi hanya 5 kali sehari semalam.
Adapun waktu-waktu solat yang telah ditentukan itu ialah Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isya. Waktu mengerjakan solat berkenaan diterangkan dengan jelas di dalam Al-Quran, sepertimana firman Allah yang bermaksud :


“Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan-peringatan bagi orang-orang yang ingat.” (Q.S. Hud: 114).




Bulan Rejab tahun ke-11 dari kerasulan baginda SAW, disifatkan oleh ahli sejarah sebagai ‘Amulhuzn’ (tahun dukacita) bagi Rasulullah. Ini berikutan dengan dua musibah berturut-turut yang menimpa baginda, iaitu kehilangan dua insan tersayang berikutan kewafatan Khadijah, isteri baginda yang tercinta, yang kemudian disusuli pula dengan pemergian bapa saudara baginda, Abu Thalib, yang banyak melindunginya daripada ancaman kaum kuffar Quraisy.
Musibah yang menimpa itu berpengaruh besar terhadap diri Rasulullah. Lantas Nabi merasakan ruang untuk pergerakan dakwah di kota Makkah semakin sempit dan keselamatan diri turut terancam. Keadaan yang sedemikian mendorong Rasulullah untuk berpindah ke Thaif dengan harapan agar penduduknya menerima seruan dan bersedia membantu perjuangannya. Malangnya, segala harapan baginda hancur berkecai kerana penduduk Thaif bukan saja tidak mahu memberi perlindungan kepada Nabi, malah Nabi dicaci, dihina hatta dianiaya.
Lalu, Rasulullah kembali semula ke Makkah dengan perasaan hampa tanpa hasil. Dan dalam hal keadaan menanggung kesedihan dan kehampaan, Allah menganugerahkan Israk Mikraj, yang antara lain bertujuan menghibur dan mempertebal iman Nabi SAW.

Sunday, June 21, 2009

betul ker kita nie islam??

Hari ini sering kita lihat seseorang itu islam pada nama sahaja tapi apabila ditanya pasal islam langsung tidak tahu apa yang ingin dijawab… itulah mateliti yang ada pada umat islam zaman sekarang.Apakah kita rasa kita nie tidak bertuah kerana dikurniakan islam sejak dari lahir lagi?? Jika ingin di bandingkan dengan muallaf yang merasa mereka amat rugi kerana baru memeluk islam.tetapi kita pada hari ini setelah dikurniakan islam banyak perkara yang kita lakukan untuk menjatuhkan imej islam itu sendiri.Apakah kita tidak malu dengan orang yang menyebarkan islam?? Sebagai umat islam kita wajib untuk berdakwah Seperti firman Allah:-
“kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia,menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah kepada yang mungkar dan beriman kepada Allah.sekiranya ahli kitab berfirman tentulah itu lebih baik bagi mereka,di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakkan mereka adalah yang fasik”
Menerusi ayat ini kita dapat lihat bahawa kita disuruh mengajak manusia melakukan kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran.Disini bukan sahaja umat islam yang perlu kita seru supaya melakukan kebaikan tetapi termasuk juga orang bukan islam.Jadi apakah kita tidak malu jika seorang kristian menanyakan kita mengenai islam.Apakah kewajiban berdakwah itu kita tidak mahu lakukan dan apakah kita mampu menceritakan apa itu islam?bagaimana seorang muallaf itu lebih tinggi ilmunya mengenai islam sedangkan kita yang sudah islam sejak lahir lagi tetapi tidak mengetahui apa2 mengenai islam. Astaghfirullahhala’zim.cermin diri,hiasi peribadi serta muhasabahlah diri…

Zina

penulis harap antum semua dapat meluangkan masa sekejap sahaja untuk kita faham konsep zina dan kepada sesiapa yang rasa bende ini x penting abaikan…. kerana ini brkait dgn d akhirat kelak

zina….apa yang dimaksudkan dengan zina?? jangan menyempitkan pemikiran kita dengan mntafsirkan zina itu persetubuhan yang brlaku diantara lelaki dan perempuan…zina juga boleh berlaku dengan kita brcouple… kenapa pula?? untuk pengatahuan semua rasulullah pernah besabda :-
“Telah ditetapkan atas manusia bahagiannya dari zina. Ia pasti
mendapatkan hal yang demikian itu. Zinanya mata adalah memandang, zinanya telinga
adalah mendengar, zinanya lidah adalah berbicara ,zinanya tangan adalah
meraba, zinanya kaki dengan melangkah dan zinanya hati dengan
berkeinginan, berangan angan dan membenarkan atau mendustakan kemaluan.”
Apa itu zina hati?? zina hati adalah zina yang sering kita lakukan..zina hati itu adalah zina dimana kita tringat kan perempuan @ memikirkan prkara2 mngenai sex dan kita berkeinginan untuk melakukannya… sebagai contoh, kita bemsg dengan awek kita… memang kita rasa prkara itu biasa..tapi kita kena ingat apabila kita brmsg dgn awek kita, maka kita psti akan tringat kan die..sehingga menyebbkan nafsu kita tergoda…betul @ tidak??renungkan sendiri..lebih baik kita kehilangan kawan wanita daripada kita kehilangan syurga di akhirat kelak…. manakala zina mata pula, Apabila kita memandang Si Dia dengan sengaja,menatapi wajahnya, dan sebagainya …maka itu adalah zina mata… kalau nak bercakap pasal pelajaran?? itu boleh tapi jangan sampai kita merenung die dgn lama sehingga menyebabkan kita bertukar niat… itu biasa berlaku di kalangan kita…..zina tangan?? ape plak nie.. klu kawan2 nk thu zina tangan ini bukan sahaja dengan meraba bahagian tertentu sahaja tetapi bersentuhan tangan diantara yang bukan muhrim… contohnya Abdullah bersalam dengan mashitah untuk mengeratkan silaturrahim maka itu dinamakan zina tangan.. kita boleh tengok sendiri dengan bersalam sahaja sudah dinamakan zina tangan bagaimana pula kita memengang tangan perempuan @ sebaliknya dengan sengaja…renung-renungkanlah…zina lidah pula ialah dengan menyebut perkara2 yang x elok seperti mengumpat,menghina orang dan sebagainya…zina kaki pula boleh brlaku apabila kita melangkah ke tempat2 maksiat.. contohnya kita nak pergi ke konsert amal tetapi d situ dia tidak mengasingkan di antara penonton lelaki dan perempuan. itu juga dinamakan zina kaki…..jagalah niat kita walau dimana kita berada.. dan yang terakhir adalah zina telinga dimana kita mendengar orang mengumpat..
Justeru itu, untuk menjaga diri kita daripada menghampiri zina maka kita perlulah menjaga batas pergaulan kita… memang betul susah untuk kita menjaganya bahkan saya sendiri sentiasa terjebak dalam zina… maka saya harap kita dSapat tegur menegur diantara kita…

kepada sesiapa yg x faham…bolehlah brtanya saya..InsyaAllah saya dapat mnjawabnya…
saya lakukan ini bukan nk berlagak tetapi nk bagi peringatan kepada semua umat islam kerana kita adalah bersaudara… dan kita sering lalai…

Terjemahan qunut nazilah

Ya Allah, Sesungguhnya kami
letakkan Engkau dibatang leher
musuh-musuh kami!
Dan Kami berlindung denganMu
dari kejahatan mereka
Ya Allah, hancur leburkanlah
kumpulan-kumpulan mereka,
kacau bilaukan persatuan
mereka!
Cerai-beraikan pakatan mereka!
Goncangkan pendirian mereka!
Hantarkan Ya Allah, anjinganjing
ke atas mereka!
Wahai Tuhan Yang Gagah
Perkasa!
Wahai Tuhan Yang Penuh
Raksaka!
Wahai Tuhan Yang Bersifat
Murka!
Ya Allah! Wahai Tuhan yang
menurunkan KITAB!
Wahai Tuhan yang mengerakkan
awan!
Wahai Tuhan yang menewaskan
Bala Tentera Ahzab
Kalah Mereka,.......
Menangkanlah Kami..... ke atas
mereka....

Thursday, May 14, 2009

INGAT ALLAH

Assalamualaikum…..penulis merasakan sangat sunyi sekali sepanjang cuti nie…sebab aper yer?? Huhu.. sebab penulis hanya makan,tidur jer kat rumah…hmm rugi plak rasanya…tapi di sini penulis ade sebuah cerita yang menarik untuk di sampaikan kepada semua pembaca sekalian…
satu ari penulis pergi la melawat seorang sahabat di kampong di sebabkan sahabat penulis nie di timpa kemalangan nama die edi..tapi da lama dah die kemalangan.. dekat ngn 6 bln..kesian die..tempurung kepala die tinggal sebelah je jadi kepala die hanya ade separuh ..kaki die plak jadi bengkok sebab saraf di kepala die dah putus..setibanya penulis di rumah die mak die kelihatan amat letih.mana tak nyer dah 6 bulan mak die terpaksa jaga die..kena bagi makan 3 jam sekali..die sedar tapi x leh bercakap..bergerak pun x leh..bila mak die terdengar penulis bagi salam mak die terus menjemput masuk dan meminta tolong supaya membaca yassin..penulis dengan segera pergi ke tempat edi dan melihat keadaan nyer..nak menitis air mata rasanya.. keadaan die sangat parah die hanya boleh minum susu jer.. tu pun terpaksa di beri melalui paip kecil yang di letak kan dimulut nyer…tanpa membuang masa penulis terus membaca yassin kepada edi.. die kelihatan amat sedih apabila mendengar suara penulis sudi membaca yassin kepada nyer.salepas membaca yassin penulis sambung dengan zikir munajat…mak die datang dan meminta supaya penulis mengajar edi mengucap..penulis melakukan ape yang di suruh oleh mak edi..akhir sekali penulis membaca doa supaya edi di sembuhkan dengan segera…
huh seharian penulis teringat akan azab Allah yang amat pedih.. bila teringat kan edi tu penulis rasa amat siksa sekali jika penulis menggantikan tempat edi.. tapi itu baru azab di dunia bagaimana azab di akhirat kelak…bahkan dosa sekecil zarah pun kita akan dapat pembalasan bagaimana pula jika dosa kita seluas lautan…teringat penulis akan ayat al-quran yang bermaksud
“Sesungguhnya orang2 yang ingkar tephadap ayat2 kami kelak akan kami masukkan kedalam neraka..setiap kali kulit mereka hangus lalu kami akan digantikan dengan kulit baru supaya mereka benar2 merasakan azab.sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”
itulah ancaman Allah bagi orang yang sentiasa membuat dosa dimuka bumi Allah ini…mereka akan di seksa di neraka kelak dengan api yang sedang menggelegak..bayangkan pembaca sekalian jika kita duduk berdekatan dengan api pun kita sudah mengeluh kepanasan bagaimana pula jika kita dibakar dengan api yang sedang menggelegak..ingat lah pembaca sekalian jika kita berada di dalam neraka kelak tiada siapa yang dapat membantu kita walaupun kita menjerit meminta tolong daripada Allah..MasyaAllah amat dahsyat siksaan MU..
“YaAllah jadikanlah kami orang yang sentiasa yang beriman dengan Mu YaAllah..amin..”