Selamat datang ke blog ini

Friday, January 22, 2010

Bila terima Ujian!!

Salam..Maybe ini perkongsian ringkas dan tidaklah begitu padat yang dapat di hasilkan oleh penulis.Harap sahabat2 dan yg penting penulis sendiri dapat muhasabah drpd setiap ayat2 yang penulis tulis di bawah ini.



Terasa sedih bila ada orang yang mengumpat mengenai kita.lebih2 lgi rakan sekelas ataupun sahabat ygrapat dengan kita.Tetapi kita sebagai seorang pendakwah,kita tidak boleh b’putus asa.Medan dakwah ini bukan sementara tapi ia kekal sehingga ke akhir hayat. Ini baru ujian yang kecil drpd Allah.Jika kita x mampu menahan tomahan dan umpatan drpd orang bagaimana dengan medan dakwah kita yang sebenar.Penulis teringat satu ayat drpd Al-Quran
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;”Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3
Drpd ayat ini, penulis dapt simpulkan bhw walaupun kita menjdi bahan umpatan @ bahan fitnah orang tetapi kita perlu tabah dan cuba untuk memperbaiki diri kita untuk menjdi lebih baik dr mereka. Dengan itu, kita akan lbh kuat menghadapi dugaan dalam dakwah ini.
Ada kala nya kita rasa kenapa lah Allah memberi kita dugaan seberat ini?? Tetapi kita tak pernah fikir cara penyelesaian nya.Kita sentiasa mengeluh dan muda menyalahkan Allah apabila mendapat ujian drpdNya tetapi kita tak pernah cari salah kita.Kenapa Allah beri kita ujian? Mungkin Allah hendak menegur perbuatan kita.Penulis teringat satu ayat
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
-Surah Al-Baqarah ayat 286
Semoga dengan ini,Dapatllah sama2 kita motivasikan diri kita.

1 comment:

  1. assalamu'alaikum
    thankz 4 peringtan.

    setiap ujian yg d berikan pd setiap hambanya, Allah Maha Mengetahui d mnakah tahap keimann dan ketaqwaan seseorg itu. Ujian yg d berikan sama ada ringan @ pon berat, Allah pasT kite sbg hambanye pasT blh melepasi, tetapi...jln sbg umat nya perlu bijak memilih laluan, sm de tuk lbh mendekatkn dri kite kpd-NYA @ mengikut syaitan yg sentiasa n x lekang dr menghasut kite. setiap ujian mangajar n mendidik dri kite dr pengalamn tuk jd insan/hamba/umat-NYA yg terbaik. oleh itu, wlopon berat mane skali pon ujian yg d berikan, jgn la anda semua mudah ptus asa n jgn lah tenggelamkn dri anda pd jln yg tidak d redha oleh Ilahi. setiap ujian menguji n meningkatkan lagi kesabaran, keimanan, n ketaqwaan kite pd Maha Pencipta serta Allah mahu kite lbh mendekatkn dri pd-NYA. Allah suka umatnya yg memohon pertolongan(doa) pd-NYA d kala senang mahupon ssh. tp ingatlah, Allah x suka pd owg yg suka merungut(xredha dgn pe yg berlaku n merungut pd manusia) setelah pe ujian2 yg d beri oleh-NYA. n xlupa jugak, setiap ujian @ musibah yg dtg, berkemuingkinan besar dri dosa2 yg telah kite lakukan pd masa silam.

    sama2 la muhasabahkn dri kite yg x seberapa ni, termasuklah sy sndri. jazakillah.

    maaf kalo de yg trasa @ terkasar bhs.

    assalamu'alaikum

    ReplyDelete